L5

Studiekeuzebeurs

Samen gingen we naar de studiekeuzebeurs om kennis te maken met verschillende Brusselse secundaire scholen en de verschillende studierichtingen die ze aanboden. De leerlingen mochten er ook allerlei opdrachten uitvoeren en soms letterlijk proeven van verschillende beroepen. Dit om te weten te komen wat hen echt interesseert en waar ze talent voor hebben om hun keuze voor een bepaalde studierichting vlotter te laten verlopen.

Muzische vorming – beweging – eventjes stilstaan bij jezelf (5de en 6de)

Samen met het 5de en het 6de hebben we eventjes stilgestaan bij onszelf, bij wat we voelen. Ze hebben geproefd van meditatie en wat dat bij hen doet.

Muzische vorming – beweging – continentenmove (5de en 6de)

De leerlingen bekeken een aantal dansen uit verschillende continenten. Uit elke dans kozen ze met hun groep 1 beweging. De bedoeling was om met elke beweging zelf een bewegingszin te maken. Ze moesten de bewegingen aan elkaar rijgen tot een nieuwe dans.

Muzische vorming – beeld – verkeerschaos (5de en 6de)

De leerlingen maakten kennis met het maken van schetsen met verschillende materialen; houtskool, pastelkrijt en wasco’s. Ze mochten eerst experimenteren met deze materialen. Ze maakten ook kennis met kunstenaars die al schetsend vorm gaven aan hun kunstwerken. Nadien bouwden ze met hun groepje een verkeerschaos met speelgoedautootjes. Vanuit hun standpunt maakten ze een schets van de verkeerschaos.

Voorbereiding halloweenfeest – marshmallows

Samen met een aantal kinderen van het 5de leerjaar maakten we spookjes uit marshmallows. Dit verkochten we dan op het halloweenfeest, met groot succes want alles was op.

Godsdienst – Gelukskist

De leerlingen dachten na over dingen die hen gelukkig maakten. Die namen ze mee naar school om in hun gelukskist te zetten. De gelukskist zelf hebben ze versierd. 

          

Muzische vorming – beeld – Wegwijs of… van de kaart? (5de en 6de)

De leerlingen kregen van ons een naaipatroon. Op dat naaipatroon moesten ze nieuwe figuren ontdekken door met een zwarte stift over de omtrek van die figuur te gaan. Zo zochten ze naar verschillende figuren. Nadien verzonnen ze er een thema bij en een kort verhaaltje.

    

  

Totempaal 

Tijdens de lessen taal uit thema 1 hebben we leren kijken naar onze positieve eigenschappen. We hebben een totempaal geknutseld en daarop kleven onze totems. Deze is te bewonderen tussen het 1ste en het 2de verdiep in de traphal.

          

Speeltijd

Tijdens de speeltijd maakte een aantal kinderen van de klas een creatie van ritmische geluiden gemaakt aan de hand van hun handen. Ik moest dit van hen perse zien. Sommige leerkrachten zeiden dat het echt de moeite waard was. Dus besliste ik om het te filmen en het jullie ook te laten zien.

 

Rita

We zijn naar Bronks geweest om te kijken naar de theatervoorstelling “Rita”. Rita is een bejaarde vrouw met een thuisverpleger die voor haar zorgt. Af en toe verdwijnt ze naar haar eigen wereldje. Jullie krijgen alvast een aantal sfeerbeelden te zien.

Rekenen – meten en metend rekenen – oppervlakte

Eens kijken of we met z’n allen in een vierkante meter kunnen staan.

 

Muzische vorming – beeld – auto pimpen (5de en 6de)

Ze geven hun meegebrachte auto een totaal andere look. Ze bouwen er een dier op of rond zodat hun auto getransformeerd wordt in een dier. De resultaten kunnen jullie bewonderen in de vitrinekasten in de gang of als ze het meenemen naar huis. Ze hebben tijdens het ontwerpen een hele creatieve kant van zichzelf laten zien.

Werken rond talenten

De leerlingen moesten zichzelf voorstellen aan de hand van hun talenten en gingen nadien talentshoppen. Alle talenten die bij hen pasten, schrijven ze op een A3-formaat op rond hun naam. Wie wou, mocht hun talenten aan de anderen vertellen.

      

 

Muzische vorming – beweging (5e en 6e)

De leerlingen experimenteren met het tempo van bewegingen die ze kunnen maken met hun lichaam, vertrekkend vanuit een techniek, een emotie of een personage.

Muzische vorming – muzisch taalgebruik – elfje (5e en 6e)

 De leerlingen kregen de opdracht om een elfje te schrijven. Dat is een gedicht dat bestaat uit 11 woorden. Het eerste woord is altijd een kleur, het laatste woord is een samenvatting van het gedicht. Ze moesten zich baseren op het thema van W.O. waar ze nu rond werken, tijd. Er hangen een aantal resultaten in de gang beneden aan de taalpaal en op het tweede verdiep. Jullie zijn welkom om dit te komen bewonderen.